Skip to main content

De historie van Peugeot in Nederland.

  Peugeot garage van der Bogaard Nijmegen 1955  Peugeot 202 découvrable  Peugeot 403 break FP 62 27 Alkmaar 1961

 De Haagse zakenman Jacob Verweij raakte gepassioneerd van Peugeot toen hij in 1894 zag hoe een Peugeot-automobiel de race Parijs-Rouen won. Na enige praktische ervaring te hebben opgedaan in de Peugeot-fabrieken in Sochaux, importeerde hij in 1898 een Peugeot 3 pk in Nederland. Samen met Barend Lugard werd hij de vertegenwoordiger van het merk Peugeot in Nederland. Rond 1900 waren er 117 geregistreerde auto's in ons land, waarvan 14 Peugeots. In 1903 besloeg Peugeot 26% van het toenmalige Nederlandse wagenpark.

Het automobilisme en de populariteit van Peugeot groeiden onstuitbaar in de Lage Landen. n 1913 echter raakten Verweij & Lugard de import kwijt en daarna namen achtereenvolgens verschillende ondernemers de import van Peugeots ter hand. Tijdens de Eerste Wereldoorlog zakte de autoverkoop tot een dieptepunt.

Een welbekende naam uit de Nederlandse autowereld pakte de draad weer op. Het in 1878 opgerichte en sinds 1917 in Utrecht gevestigde bedrijf Gebroeders Nefkens ontwikkelde zich tot een van de sterkste Peugeot-vertegenwoordigingen in Nederland. In 1929 verkochten 'de broers' 161 Peugeots en in 1933 werd deze firma de officiële Peugeot-importeur. Tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden in Nederland ruim 1750 Peugeots verkocht.

In de loop der jaren werden de aantallen steeds groter en in 1968 passeerde men de 10.000 verkochte Peugeots in een jaar. Tussen 1938 en 1962 kende Nederland overigens nog een tweede Peugeot-importeur. Terwijl Nefkens alle Peugeot-rijders boven de grote rivieren bediende, nam de Nijmeegse firma Van den Boogaard de cliënten beneden de grote rivieren voor zijn rekening. Door de overname van het importgedeelte van Nefkens door Automobiles Peugeot ontstond in 1982 het huidige Peugeot Nederland.