Skip to main content

De ontwikkeling van het Peugeot logo.

De leeuw is inmiddels niet meer weg te denken als universeel symbool voor PEUGEOT producten die op dit moment in meer dan 150 landen worden verkocht. Op 20 november 1858 registreerde Emile PEUGEOT de allereerste afdruk van zijn merklogo met daarop een leeuw met of zonder pijl.

 histoire peugeot logo

Het ontstaan van de leeuw.

Emile Peugeot had Julien Blazer, edelsmid en graveur uit de Franche-Comté, gevraagd om dit logo te maken om producten van het merk Peugeot een herkenbare identiteit te geven. Al snel werd de leeuw gebruikt op de zaagbladen en andere gereedschappen van het merk. Dit dier werd gekozen omwille van zijn logische associatie met de zagen van Peugeot die van meet af aan bekend staan om:

  • de kracht van de zaagtanden.
  • de souplesse van het zaagblad.
  • de snelheid van een leeuw die zijn prooi bespringt.

In de loop van de tijd heeft het logo een aantal metamorfoses ondergaan: het begon met een statige leeuw, lopend op een pijl en naar links gericht. Daarna verdween de pijl en af en toe stond de leeuw naar rechts gericht. In 1882 werden de manen van de leeuw anders en werd het lichaam massiever. Al snel werd de leeuw het enige handelsmerk van Peugeot en warden vanaf 1881, naast de gereedschappen en zaagbladen, ook de koffiemolens (die vanaf 1840 werden geproduceerd) voorzien van het logo. In 1882 volgden de fietsen en vanaf 1898 verscheen de leeuw ook op de brom- en motorfietsen.

De intrede van de leeuw in de autogeschiedenis.

Hoewel de eerste auto van Armand Peugeot (type 3) al in 1891 op de markt kwam, prijkte de leeuw pas vanaf 1906 op de auto's van het merk. Zo stond de leeuw vanaf het prille begin aan de zijde van één van de drie eerste automerken ter wereld.

In 1910 fuseerden Peugeot Frères en Armand Peugeot om verder te gaan onder de naam "Société automobiles et cycles Peugeot". Deze samenwerking werd voortgezet tot de Eerste Wereldoorlog. De laatste auto uit die periode met een leeuw als logo, was de Peugeot Bébé (ontworpen door Ettore Bugatti) die werd geïntroduceerd tijdens de Parijse autosalon van oktober 1912.

De volgende producten moesten het doen met de ouderwetse belettering aan de bovenkant van de grille, waarbij sommige modellen ook op de radiator een vermelding van de merknaam kregen, al dan niet in een wapenschild (vanaf de 201). In de jaren twintig werd de leeuw een teken van verbintenis tussen Peugeot-rijders die het embleem als decoratie voor hun radiatordop gebruikten. Via het netwerk werden twee soorten radiatorlogo's verkocht: een brullende leeuw, ontworpen door beeldhouwer Marx, en een leeuw die klaar staat om zijn prooi te bespringen, ontworpen door Baudichon.

De fietsen en de brom- en motorfietsen werden aanvankelijk voorzien van een leeuw op een pijl met op de achtergrond een spaakwiel. Daarna volgde een naar rechts gerichte leeuw in aanvalshouding. Deze kwam vanaf 1960 terug, maar nu in combinatie met belettering. Voor de gereedschappen en huishoudelijke apparaten werd voor een leeuw op een pijl gekozen, in een wapenschild of, bij de koffiemolens, op een ovaal plaatje.

Hoe de leeuw definitief een plekje veroverde op de voorkant van de Peugeot-modellen.

Vanaf oktober 1933, met de introductie van de zogenaamde aerodynamische lijn voor het volledige assortiment (201BR, 301 CR, 601 C en een jaar later de 401), verscheen voor het eerst alleen de kop van een leeuw boven aan de grille. Deze kop kwam, in een meer gestroomlijnde versie, terug bij de 402 (1935), de 302 en de 202. Op de 203 verscheen in 1948 een leeuw op de motorkap met scherpere lijnen en ook de 403 kreeg op de motorkap een nieuwe leeuw als logo. Uit veiligheidsoverwegingen (gevaar bij aanrijding) verdwenen deze twee logo's weer in september 1958.

De heraldische leeuw Bij de 203 zagen we voor het eerst de heraldische leeuw van de Franche-Comté en het graafschap Montbéliard. Tot oktober 1952 werd dit logo op de achterklep geplaatst, maar tussen september 1958 en februari 1960, aan het eind van de serie, verhuisde het naar de motorkap. Deze zelfde leeuw prijkte ook op de brom- en motorfietsen van Peugeot uit die periode.

Vanaf de 403 kwam dit logo terug in een klein wapenschild op het midden van de grille, tussen april 1955 en 1966. Daarna werd het vervangen door een groter model dat werd geïntroduceerd met de 404 in mei 1960. In de jaren zestig namen alle modellen dit wapenschild over.

Dit logo werd opgevolgd door een vergulde of verchroomde leeuw in reliëf, los van zijn achtergrond. Deze leeuw verscheen voor het eerst op de 504 in september 1968 en werd overgenomen door de 404, de 204, de 304 en de 104.

De introductie van de 604 in september 1975 ging gepaard met de introductie van een nieuwe leeuw, met alleen omtreklijnen. Deze verscheen later ook op de 305 (november 1977) en de 505 (mei 1979) om vervolgens tegen een zwarte achtergrond te worden weergegeven in 1982 op de 205, in 1985 op de 309, in 1987 op de 405, in 1989 op de 605, 1991 op de 106 en in 1993 op de 306.

Het succes van de leeuw: een onomstotelijk feit.

Toen de 406 in oktober 1995 op de markt kwam, onderscheidde het model zich door de robuuste vorm van de leeuw. Al snel nam de hele generatie "6"-modellen dit logo over. Uiteindelijk volgde in 1998 de leeuw met stijlvolle en strakke vormen zoals we die vandaag de dag tegenkomen op de voor- en achterkant van auto's en scooters van PEUGEOT. In 2000 plaatste de vereniging "l'Aventure Peugeot", in het kader van het behoud van het erfgoed, de leeuw in een blauw wapenschild met een gele rand dat vroeger symbool stond voor het merk.